• met stress leren omgaan .jpg

Ervaar jij stress? Je kunt ermee leren omgaan!

Steeds meer ouders belden mij het afgelopen jaar en spraken de zorg uit over hun kind: “Ik ben bang dat hij zijn grenzen niet meer kan aangeven, lijkt te worden overstroomd door alles wat met studeren en het studentenleven te maken heeft en begint black outs te krijgen tijdens tentamens”, of “Mijn dochter komt steeds vaker naar huis, vroeger 1x in de drie weken en nu ieder weekend en vaak al op donderdag, ik zie haar veranderen en struggelen, ze kan zich niet meer concentreren”, of “Mijn dochter kan de prestatiedruk niet aan, ze zit pas in het eerste jaar, hoe moet dat verder? “.

De kranten staan er vol van, de cijfers zijn niet best. Sinds een aantal jaren zijn er verscheidene onderzoeken gedaan (o.a. door TNO, CBS, Windesheim, Metro) en 1 op de 6 werknemers lijkt last te hebben van spanningsklachten. En dan spannen helaas de mensen tussen de 25 en 35 jaar de kroon. Hogeschool Windesheim hield een onderzoek onder haar eigen studenten, die zijn meestal jonger,  daar kwam uit dat 1 op de 4 lijdt aan burn-outklachten.

Omdat ik naast studiekeuzetrajecten ook jongeren en studenten begeleid met verschillende school of studie gerelateerde problemen (o.a. faalangst, planning, motivatie), merkte ik in het afgelopen jaar dat steeds meer coaching werd gevraagd op het gebied van stress en burn-outklachten. Dit betrof vooral studenten die voorheen zonder klachten hebben gefunctioneerd, hun zaakjes wel voor elkaar hadden, vaak ook succesvol waren op meerdere terreinen tegelijkertijd, maar nu opeens blokkeerden tijdens tentamens, moe en moe en moe waren. Ze zaten niet meer lekker in hun vel maar durfden daar vaak niet aan toe te geven. De begeleiding van deze mensen die tijdelijk kwetsbaar zijn, vergt extra kennis en daarom volg ik nu bij de HRD Academy de opleiding tot Stress en Burn-outcoach, en ben ik aangesloten bij de Vereniging van Erkende Stress en Burn-outcoaches (VESB). Op de site van de VESB kun je lezen welke eisen aan deze coaches worden gesteld.

Waarom ik voor deze opleiding heb gekozen? Om de volgende redenen: 

  • Ik vind de erkenning belangrijk zodat duidelijk is dat ik sta voor een professionele, ethische en kwalitatieve behandeling van stress en burn-outklachten. (erkend staat op de site van VESB vermeld)
     
  • Bij deze opleiding leer ik op een systematische wijze, (via een 8 stappenplan) mensen begeleiden die nu spanningsklachten hebben en dat kan stress, overspannen of burn-out zijn. Hierin zitten wel degelijk grote verschillen. Aan de hand van oefeningen en gesprekken, waarbij natuurlijk het stappenplan per persoon aangepast zal worden, zullen oplossingen worden gezocht om de klachten duurzaam te verminderen en om zo snel als verantwoord weer terug te keren naar de periode waarin nog geen sprake was van klachten. Samen met de ‘coachee’ kijken we naar oplossingen in plaats van naar de problemen. Mocht ik van mening zijn dat de klachten toch gecompliceerd zijn dan zal ik verwijzen naar de huisarts die verdere verwijzingen kan geven.
     
  • Omdat er binnen deze opleiding ook de focus wordt gelegd op preventieve begeleiding om uitval te voorkomen. In samenwerking met huisartsen en bedrijfsartsen kan coaching worden aangeboden bij ongecompliceerde klachten. Ik wil nog even duidelijk zeggen dat ik nooit de diagnose zal stellen, dat is uiteraard aan de artsen. Preventieve begeleiding kan ook vanuit organisaties worden aangeboden.

Omdat veel studenten kampen met stress wordt er vanuit de overheid, het Ministerie van Onderwijs, een onderzoek gestart naar psychische problemen onder studenten in het hoger onderwijs. De resultaten zullen er eind 2020 zijn. https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2288417-studieschuld-prestatiedruk-en-stress-mensen-hebben-een-grens.html

Daar kon ik niet op wachten. Binnenkort komt er meer informatie op de website te staan, voor vragen ben ik natuurlijk altijd bereikbaar.



Deel mijn bericht via:

Categorieën

voor-de-wind
VOOR DE WIND

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief en ontvang handige tips en weetjes.

193